BERGWANDELEN IS ACTIEF BEZIG ZIJN EN TÓCH ONTSPANNEND GENIETEN! EEN UNIEKE WANDELVAKANTIE DOOR HET PRACHTIGE SAASTAL IN ZWITSERLAND IN 1910

Ik ben een echte natuurliefhebber en houd van bergen, gletsjers, alpenbloemen,

idyllische beekjes in prachtige glooiende weiden, daarom is mede mijn hobby om vele foto’s te maken in mijn vakanties. In september 20120 heb ik een 9- daagse wandelreis gemaakt naar het prachtige Saastal. Het Saastal ligt in Wallis, Zwitserland. Naast het alom bekende wintersportdorp Saas-Fee omvat dit gebied ook de dorpen Saas-Grund, Saas-Almagell en het kleinere Saas-Balen. De verschillende dorpen in dit gebied zijn autovrij, waardoor het centrum er altijd gezellig uitziet. Wandelen is in deze omgeving gewoonweg een verademing, er zijn maar weinig delen in Zwitserland met zo’n natuurlijke schoonheid.

Ik heb gelogeerd in het luxe driesterrenhotel Kristall-Saphir (www.kristall.ch), dat ligt in Saas Almagell midden in het schitterende wandelgebied Saastal. Hotel Kristall-Saphir heeft gratis gebruik van de wellness-oase (sauna, stoombad, yacuzzi, solarium); ook is de keuken heel goed!

DAG 1: DE HEENREIS

Vanaf de opstapplaats in Nederland werd ik in de comfortabele touringcar verwelkomd door de reisleider. We dineren en overnachten in Weil am Rhein, niet ver van de Duits-Zwitserse grens.

DAG 2: BERN – FREIBURG – MONTREUX – WALLIS, SAASTAL

Na het ontbijt gaat de reis verder via Bern en Freiburg, Lac de la Gruyère naar Montreux. Vanaf Montreux heb ik een schitterend uitzicht over het meer van Genève en de Alpen. Na een koffiepauze in Montreux is het tijd voor de rit door het uitgestrekte Rhônewijngebied in Wallis naar het luxe driesterrenhotel Kristall-Saphir in Saas Almagell. In de namiddag heb ik een mooie suonen-wandeltocht gemaakt in Saas Almagell.

Suonen zijn kunstmatig aangelegde irrigatiekanaaltjes of beekjes, waardoor het smeltwater uit de gletsjerbeken over bergflanken naar de weiden en akkers gevoerd wordt. Langs deze suonen of beekjes zijn nu prachtige wandelpaden aangelegd, zo ook in Saas Almagell. Duur van de wandeling ongeveer 1,5 uur.

DAG 3:

Ik wandel met de groep over de brede bosweg van Saas Almagell omhoog naar Saas Fee (45 min.) We gaan met de kabelbaan naar Hannig , ook wel ‘Sonnenberg’ genoemd, met een hoogte van 2336 m. Bij het bergrestaurant Hannig heeft men een uniek uitzicht over de immense gletsjerwereld. Net onder het restaurant zijn er bergmarmotten of Murmeltiere.

Saas Fee - Hannig - Gemzenpad - Hohbalmgletsjer - Saas Fee

Ik wandel met de groep over het gemzenpad. Met een beetje geluk komt je gemzen, bergbokken en arenden tegen. Onderweg komt ik langs de Hohbalmgletsjer en ik wandel langs schitterende bergbeekjes weer terug naar Saas Fee (ongeveer 2 uur). ik ga vervolgens naar het bakkerijmuseum Imseng voor een bezichtiging en hier is ook een gletsjerbier of gletsjerwasser te verkrijgen bij de hoogstgelegen brouwerij van Europa.

Na deze pauze wandel ik via de Kapellenweg weer terug naar Saas Almagell ( ongeveer 1 ½ uur ). De Kapellenweg is in 1709 aangelegd. Er zijn maar liefs 15 kleine kapelletjes op gebouwd. In de kapelletjes vindt u Bijbelse afbeeldingen en houtfiguren. De 16e grote kapel, met de naam ‘Kapelle zur Hohen Stiege’, ligt aan de top van de weg.

DAG 4

Vandaag ga ik per bus naar Saas Grund en ‘kabel’ omhoog naar Kreuzboden. Saas Grund - Kreuzboden - Hohsaas - Blumenweg -Saas Almagell

Vanuit Saas Grund ga ik met de kabelbaan naar Kreuzboden, waar ik een korte wandeling maak om het beroemde meertje en waar ik van het geweldige uitzicht geniet. Kreuzboden ligt op een hoogte van 2400 meter te midden van veel indrukwekkende ‘Vierduizenders’, bergen hoger dan 4000 meter. Daarna ga ik met de kabelbaan van Kreuzboden naar Hohsaas. Van daaruit maak ik een korte wandeltocht naar ’Geisrűck’, het hoogste uitzichtpunt met een fantastisch uitzicht over de gletsjerwereld. Wanneer ik per kabelbaan weer terug ga naar Kreuzboden, loop ik vanaf bergrestaurant ‘Kreuzboden’ een deel van de Blumenweg, waar ik kan genieten van allerlei soorten alpenbloemen, waaronder natuurlijk edelweiss. Over een hoogtepad kom ik via een rotsachtig gebied aan bij het bergrestaurant ‘Almagelleralp. Hier kan ik even uitrusten en iets gebruiken (bijvoorbeeld de typisch Walliser gerechten Käseschnitte of Raclette). Onderweg neem ik de afsplitsing linksaf naar de Erlebnisbrücke, een wiebelende brug over een diepe afgrond en via wat “ladderwerk” kom ik uit op het mooie terras van hotel Kristall-Saphir. De duur van de wandeling van Kreuzboden naar Saas Almagell is ongeveer 4 uur. Het is een lange, maar erg mooie wandeling,

DAG 5

Hoogtepad Gspon - Alpenblick - Saas Grund

Ik wordt met de bus afgezet in Stalden, waar ik met de kabelbaan naar Gspon kabel, dat op bijna 1900 meter hoogte ligt. Onderweg zie ik ter loops een vijftal gemzen. In Gspon wandel ik naar het bergrestaurant ‘Alpenblick’. Tijdens een korte pauze geniet ik van de prachtige omgeving en van een lekker kopje koffie met “hausgemachte Kuchen”. Ik loop vervolgens via het hoogtepad naar Saas Grund. Onderweg kom ik onder meer een ‘houtsnijder met theehuisje’ tegen, evenals een oud boerderijtje en een fraai kapelletje. En tijdens de hele wandeling heb ik natuurlijk steeds een geweldig uitzicht! De duur van de wandeling is ongeveer 7 uur. Het is een verre, gemakkelijke, maar schitterende wandeling.

DAG 6: ALLALIN MET DRAAIRESTAURANT- DORFRUNDWEG

Ik wordt met de bus naar Saas Fee gebracht en ik wandel over de grote brug naar het station van de kabelbaan naar de Felskinn; dan ga ik verder met de tandradbaan naar de Allalin op 3500 m hoogte, met draairestaurant, ijsgrot en zomerski. ’s Middags wandel ik de Dorfrundweg en kom ik langs het Kneipp-bad. Een deel van de wandeling gaat langs suonen (beekjes). Tijdens de wandeling heb ik diverse mooie vergezichten op Saas Fee (duur ongeveer 1 ¾ uur ). In de namiddag wandel ik via de kapellenweg terug naar Saas Almagell.

DAG 7 vanuit Saas Fee naar Längfluh en Spielboden

Ik ga met de kabelbaan van Saas Fee via Spielboden en ik kabel verder naar bergrestaurant ‘Längfluh’. Boven bij het restaurant heb ik een uniek uitzicht over de gletsjerwereld en kan ik even naar de sneeuw wandelen. Nu kabel ik terug naar bergrestaurant ‘Spielboden’ waar ik kan genieten van het prachtige uitzicht op Saas Fee en op de gletsjer. Vervolgens wandel ik via bergrestaurant ‘Gletschergrotte’ terug naar Saas Fee. Bij bergrestaurant ‘Spielboden’ zijn veel tamme ‘Murmeltiere’, ofwel marmotten. De duur van de wandeling Spielboden naar Saas Fee bedraagt ongeveer 1 ½ uur.

Dag 8:

Saastal - Brig - Grimselpas - Lungern - Luzern- Weil am Rhein

Na het ontbijt ga ik met de bus via Brig over de Grimpselpas naar Lungern en Luzern. In het wereldbekende Luzern kan ik genieten van de prachtige Altstadt, de Kapellbrücke en de Vierwaldstättersee. Na deze mooie stop ga ik met de bus naar Weil am Rhein in Zuid-Duitsland.

DAG 9:

Deze laatste dag ga ik moe maar tevreden naar de “kleine bergen”in Twente in Nederland!

Voor de foto’s van de grote bergen zie: www.wandelenwallis.nl

Voor de foto’s van de “kleine bergen”zie www.oetintwente.nl